Ce înseamnă suspendarea unui act administrativ?

 

Prin suspendarea actului administrativ  se urmărește  încetarea temporară a oricărei forme de executare a dispozițiilor sale.Practic, pe termen limitat, actul nu produce efecte.

Cum se poate formula cererea de suspendare a executării actului administrativ?

Dispozițiile art.14 și art.15 ale Legii 554/2004 a contenciosului administrativ prevăd că procedura suspendării poate fi inițiată atât printr-o cerere separată cât și prin cererea principală prin care se solicită  anularea, în tot sau în parte, a actului atacat.

În ambele cazuri, pentru a se admite cererea de suspendare a executării actului, este nevoie ca aceasta să prevadă motive întemeiate și să fie argumentată paguba iminentă care s-ar produce prin aplicarea dispozițiilor din actul administratv atacat.

Simplist spus, reclamantul trebuie să arate în concret în ce mod îl afectează respectivul act și ce prejudicii îi aduce acesta.În egală măsură, instanța este invitată să analizeze de ce reclamantul nu-și permite să aștepte soluția anulării actului atacat.

Reamintim că în ceea ce privește competența de soluționare a cererilor de chemare în judecată aparține fie secţiei de contencios administrativ şi fiscal a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, fie secţiilor de contencios administrativ şi fiscal ale curţilor de apel sau ale tribunalelor.

  1. Procedura de judecată pentru cererea formulată pe cale separată

Legea prevede că după sesizarea autorităţii publice care a emis actul sau a autorităţii ierarhic superioare sau în termen de maximum 30 de zile de la luarea la cunoştinţă a conţinutului actului, persoana vătămată poate să ceară instanţei competente să dispună suspendarea executării actului administrativ unilateral până la pronunţarea instanţei de fond.

Ce va putea decide instanța?

  • în cazul în care persoana vătămată nu introduce acţiunea în anulare a actului în termen de maximum 60 de zile de la introducerea acţiunii în suspendare și
  • dacă fondul cererii de suspendare nu a fost soluţionat,

atunci instanţa învestită cu cererea de suspendare va constata această împrejurare şi va respinge cererea de suspendare ca lipsită de interes.

În schimb:

  • dacă persoana vătămată nu introduce acţiunea în anulare a actului în termen de maximum 60 de zile de la introducerea acţiunii în suspendare și
  • între timp, instanța a admis cererea de suspendare, această măsură încetează de drept şi fără nicio formalitate, ca urmare a faptului că reclamantul nu a introdus și cererea în anularea actului administrativ.

În orice caz, instanţa soluţionează cererea de suspendare de urgenţă şi cu precădere, cu citarea părţilor. Întâmpinarea este obligatorie şi se depune la dosarul cauzei cu cel puţin 3 zile înainte de termenul de judecată. Reclamantul va lua cunoştinţă de conţinutul întâmpinării de la dosarul cauzei. Instanţa poate acorda un nou termen de judecată în cazul în care reclamantul solicită amânarea pentru a lua cunoştinţă de conţinutul întâmpinării.

Hotărârea prin care se pronunţă suspendarea este executorie de drept. Ea poate fi atacată cu recurs în termen de 5 zile de la comunicare.

Recursul nu este suspensiv de executare, ceea ce înseamnă că dacă s-a admis cererea de suspendare, actul nu produce efecte până la soluționarea recursului, iar dacă s-a respins cererea de suspendare, actul produce efecte până la soluționarea recursului.

În ipoteza în care se emite un nou act administrativ cu acelaşi conţinut ca şi cel suspendat de către instanţă, acesta este suspendat de drept, în acest caz nu este obligatorie plângerea prealabilă. 

De reținut că nu pot fi formulate mai multe cereri de suspendare succesive pentru aceleaşi motive.

Situație particulară –reclamant Ministerul Public (procuror) 

Legea perevde că atunci când vorbim despre un act administrativ cu caracter normativ ( adică cel care impune obligații pentru mai multe persoane), dacă respectivul act este de natură a perturba grav funcţionarea unui serviciu public administrativ, atunci cererea de suspendare a actului poate fi introdusă şi de Ministerul Public.

2.Solicitarea suspendării prin acţiunea principală  

Legea prevede că suspendarea executării actului administrativ unilateral poate fi solicitată de reclamant şi prin cererea adresată instanţei prin care se solicită anularea actului atacat.

În acest caz, instanţa poate dispune suspendarea actului administrativ atacat, până la soluţionarea definitivă a cauzei.

Cererea de suspendare se poate formula odată cu acţiunea principală sau printr-o acţiune separată, în termen de maximum 60 de zile de la introducerea acţiunii principale.

Recursul nu este suspensiv de executare, ceea ce înseamnă că dacă s-a admis cererea de suspendare, actul nu produce efecte până la soluționarea recursului, iar dacă s-a respins cererea de suspendare, actul produce efecte până la soluționarea recursului.

În ipoteza admiterii acţiunii de fond (prin care s-a cerut anularea actului), măsura suspendării, se prelungeşte de drept până la soluţionarea definitivă a cauzei, chiar dacă reclamantul nu a solicitat expres suspendarea executării actului administrativ .