Despre avertizorii în interes public/avertizorii de integritate

Obligațiile persoanelor juridice de drept privat

Cine este avertizorul de integritate/avertizorul în interes public?

Conform dispozițiilor Legii 361/2022, avertizorul în interes public este persoana fizică ce efectuează o raportare sau divulgă public informații referitoare la încălcări ale legii, obținute în context profesional.

 

Context legislativ

La data de 22.12.2022 au intrat în vigoare dispozițiile Legii 361/2022. Tot la acel moment a fost abrogată Legea nr. 571/2004 privind protecţia personalului din autorităţile publice, instituţiile publice şi din alte unităţi care semnalează încălcări ale legii.  Legislația nouă reprezintă o variantă îmbunătățită, astfel în timp ce Legea 571/2004 cuprindea doar 11 articole, Legea 361/2022 este mult ofertantă, desfășurându-se în vreo 38 de articole și trei anexe.

Evident că era nevoie de o actualizare a dispozițiilor legale, având în vedere și obligația statului de a transpune Directiva (UE) 2019/1.937 a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 octombrie 2019 privind protecţia persoanelor care raportează încălcări ale dreptului Uniunii.

 

Ce impact are Legea 361/2022 asupra persoanelor juridice de drept privat?

Cu titlu de noutate, art.9 al Legii 361/2022 instituie în sarcina persoanelor juridice de drept privat care au cel puțin 50 de angajați următoarele obligații:

  • de a identifica sau institui canale interne de raportare;
  • de a stabili proceduri de raportare internă și
  • de a stabili proceduri pentru efectuarea de acțiuni subsecvente.

Atenție, persoanele juridice de drept privat care au între 50 şi 249 de angajaţi se pot grupa şi pot utiliza sau partaja resurse în ceea ce priveşte primirea raportărilor referitoare la încălcări ale legii şi în ceea ce priveşte acţiunile subsecvente.

De reținut că neconformarea cu aceste obligații atrage răspunderea contravențională, persoanele juridice de drept privat putând fi sancționate cu amendă de la 3.000 RON până la 30.000 RON, organul competent spre a constata și sancționa contravenția fiind Agenția Națională de Integritate.

 

Scurte lămuriri privind semnificația termenilor și expresiilor:

  • raportare internă = comunicarea orală sau scrisă de informaţii referitoare la încălcări ale legii din cadrul persoanelor juridice de drept privat (societăți comerciale);
  • raportarea internă se realizează prin mijloacele puse la dispoziţie de persoanele juridice de drept privat pentru efectuarea de raportări privind încălcări ale legii, acestea constituind canalele interne de raportare;
  • acţiune subsecventă = orice acţiune întreprinsă de către destinatarul unei raportări interne sau de către autoritatea competentă în vederea soluţionării raportării şi, acolo unde este cazul, a remedierii încălcării raportate;
  • represalii =orice acţiune sau omisiune, directă sau indirectă, apărută într-un context profesional, care este determinată de raportarea internă sau externă ori de divulgarea publică şi care provoacă sau poate provoca prejudicii avertizorului în interes public; cu titlu de exemplu: refuzul acordării unei promovări/ unor sporuri profesionale/zile de concediu, remarci șicanatoare/ limbaj agresiv la adresa avertizorului, împovărarea cu sarcini suplimentare stabilirea unor deadline-uri imposibil de respectat etc.

De ce este nevoie ca o persoană juridică de drept privat să aibă o procedură detaliată și accesibilă angajaților în ceea ce privește raportarea internă?

Un prim răspuns ar fi acela că în caz contrar riscă o amendă contravențională de până la 30.000 RON.

Un al doilea răspuns vizează protecția avertizorului în interes public împotriva represaliilor pe care le poate suferi în urma raportării unei încălcări sau potențiale încălcări a legii.

Cu titlu de noutate, Legea 361/2022 menționează că de protecție împotriva represalliilor beneficiază și facilitatorul, adică persoana fizică ce asistă avertizorul în interes public în procesul de raportare într-un context professional.

De menționat aici că atât informațiile obținute privind încălcarea legii cât și eventualele urmări negative trebuie să vizeze contextul profesional.

Chiar dacă persoana juridică de drept privat și-a îndeplinit obligația de a construi un canal intern de raportare, avertizorul de integritate poate apela și la canalul extern de raportare, anume la Agenția Națională pentru Integritate (ANI). În acest sens, avertizorul se poate adresa ANI:

-online, pe platforma Avertizori :  https://avertizori.integritate.eu;

-prin e-mail : avertizari@integritate.eu;

-telefonic, la numărul 0372.069.869 ;

-prin intermediul serviciilor poștale la adresa ANI din Bulevardul Lascăr Catargiu nr. 15, Cod poștal 010661, Sector 1, București

 

Cine poate fi avertizorul în interes public?

Legea 361/2022 precizează că pe lângă lucrătorii (angajații) din cadrul persoanei juridice de drept privat, avertizor în interes public mai poate fi și:

acţionarii şi persoanele care fac parte din organul de administrare, de conducere sau de supraveghere;

– membrii neexecutivi ai consiliului de administraţie;

voluntarii şi stagiarii remuneraţi sau neremuneraţi;

-orice persoană care lucrează sub supravegherea şi conducerea: (1) persoanei fizice sau juridice cu care s-a încheiat contractul; (2) subcontractanţilor sau (3) furnizorilor acesteia;

– persoane ale căror raporturi de muncă nu au început;

– persoane ale căror raporturi de muncă au încetat.

 

Cine poate primi raportarea și cine gestionează soluționarea acesteia?

În funcție de numărul de angajați, aceste atribuții pot fi exercitate de către:

 -o persoană;

 -un compartiment specializat;

 -un terț desemnat (adică persoana juridică de drept privat poate externaliza aceste atribuții)

Important este ca oricare dintre aceștia să acționeze cu imparțialitate, să fie independent în exercitarea acestor atribuții și să asigure confidențialitatea întregii proceduri.

De reținut că ANI oferă sprijin persoanelor juridic de drept privat care implementează canalul intern de raportare prin ghiduri practice și exemple de metodologii care pot fi consultate la cerere.