Regulile pentru derularea controalelor ANPC sunt stabilite prin Ordinul publicat în Monitorul Oficial al României la data de 12.12.2024.
- Aspecte relevante din procedura de control ANPC
Este interzisă pe timpul controlului: fotografierea și înregistrarea video a minorilor, persoanelor cu dizabilități, a oricăror aspecte ce țin de respectarea intimității și a vieții private, agentul constatator limitându-se doar la fotografierea/înregistrarea video ce are legatură cu obiectul controlului sau a cercetării unei reclamații/sesizări.
2.Personalul cu atribuții de control este obligat să:
–prezinte reprezentantului operatorului economic controlat la începerea acțiunii de control ordinul de serviciu/delegația și legitimația care confirmă desemnarea pentru efectuarea controlului respectiv;
-comunice obiectul/scopul acțiunii de control și să îl informeze asupra consecințelor refuzului de a permite efectuarea controlului;
-să informeze reprezentantul operatorului economic de faptul că întreaga acțiune poate fi filmată și fotografiată, iar dacă refuză, acesta va fi informat că se consideră obstrucționarea controlului și va fi sancționat ca atare. Va fi menționat faptul că vor fi respectate exigențele GDPR, iar în cazul difuzării, persoanele prezente vor avea imaginea blurată și vocea distorsionată pentru a nu putea fi identificate;
-să folosească telefonul de serviciu ori alt dispozitiv electronic mobil aflat în dotare și care aparține ANPC pentru înregistrarea video audio și fotografierea acțiunilor, conform legislației în vigoare;
-să solicite operatorului economic, dacă este cazul, echipamente de protecție specifice activității desfășurate de către acesta;
–să completeze cazierul comercial nu mai târziu de ora 09:00 din ziua de lucru următoare, fiecare dintre câmpurile acestuia fiind obligatorii; Descrierile abaterilor constatate și sancționate vor fi corespunzătoare celor din fișele de control, acolo unde acestea exista, în acord cu actele normative în vigoare aplicabile; Anularea documentului de control de către instanţa de judecată, prin hotărâre definitivă, conduce la radierea sancţiunii din cadrul cazierului comercial.
3.Documentele relevante care sunt completate în timpul controlului ANPC:
1.Proces verbal de constatare a contravenției
PVCC este un document procedural, tipizat, securizat, prin care se constată săvârșirea unei contravenții în domeniul protecției consumatorilor, cu aplicarea de sancțiuni și măsuri complementare.
Comisarii ANPC vor încheia PVCC, în trei exemplare, din care unul se va înmâna operatorului economic, iar două se vor păstra la sediul instituției. La întocmirea unui PVCC, comisarii trebuie să țină seama de prevederile OG nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, cu modificările și completările ulterioare, care reglementează, în mod expres, elementele obligatorii pe care trebuie să le cuprindă procesele verbale semnăturile agenților constatatori și ale reprezentantului operatorului conomic, pe fiecare pagină;
De asemenea, PVCC trebuie să mai cuprindă și obiecțiunile operatorului economic, dacă acesta consideră necesar sau mențiunea “fără obiecțiuni” și semnătura acestuia în dreptul rubricii.
Completarea insuficientă sau incorectă a procesului verbal de constatare a contravenției poate atrage anularea acestuia de către instanță.
2.Nota de control/relații
Este un act procedural, netipizat, în cuprinsul căruia se consemnează întrebările adresate reprezentantului operatorului economic și răspunsurile acestuia, în cadrul unei acțiuni de control.
Odată cu aplicarea sancțiunii amenzii contravenționale, comisarii pot propune sau pot dispune sancțiuni complementare și măsuri. În cazul în care se impune măsura de încetare a practicii comerciale incorecte pentru produse sau servicii, se propune prin documentul de control emiterea unui act administrativ. În acest sens, se transmite, în maxim două zile lucrătoare, adresa de solicitare, în copie, către ANPC, însoțită de întreaga documentație aferentă, în vederea dispunerii măsurii de încetare a practicii comerciale incorecte, la nivelul punctului de lucru/local sau la nivel național, după caz.
În cazul în care, operatorii economici nu au achitat amenda și nu au contestat documentul de control, se procedează la transmiterea documentelor de control pentru executare, către ANAF, în maximum 45 de zile de la data la care a fost luată la cunoștință sau de la data confirmării de primire.
***
Având în vedere importanța respectării normelor care guvernează procedura de control, mai ales în ceea ce privește completarea corectă și completă a documentelor, apreciem că operatorii economici ar trebui să consulte un avocat specializat în vederea reprezentării și protejării intereselor acestora.